Visszajelzések
Hallgatóinkat arról kérdeztük, a német nyelvű képzés résztvevőiként hogyan látták, hogyan élték meg "belülről" a képzést ?
1.
"Másodiknyelves németesként az elején sokat tanakodtam, hogy neki merjek-e vágni az egész egyetemnek németül. Végül is beadtam jelentkezésem, melynek köszönhetően hatalmas élményekkel gazdagodtam. Eltölthettem egy szemesztert Karlsruhe nagyhírű egyetemén a KIT-n is, melynek elérése, teljesítése egy szuper célt ad az egyetem nehézségein való túllendüléshez. Úgy érzem, hogy a mérnöki munkaerőpiacon is hatalmas előnnyel indul az, aki tud németül, rendelkezik külföldi tapasztalattal, és még a szakkifejezéseket is ismeri, mindezek elsajátítására tökéletes lehetőséget nyújt a BME-s németképzés. Úgyhogy aki netán vívódik, hogy nekivágjon-e, annak üzenem, ez ne is legyen kérdés, próbálja meg!"
(egy villamosmérnök hallgató)
2.
"Az egyetemi felvételi után egészen az utolsó pillanatig vártam a döntéssel, hogy a német képzésre akarok-e jönni vagy sem, de végül egyáltalán nem bántam meg. Németesként a Magyarországon töltött félévek alatt egy nagyon összetartó közösségbe kerültem be, a Karlsruhéban töltött félév alatt pedig rengeteg más kultúrát és embert ismertem meg. Összességében rengeteg új és hasznos tapasztalatot gyűjtöttem a német képzésen, és ma már az elmúlt évek egyik legjobb döntésének tartom, hogy bevállaltam a német képzést."
(egy mérnökinformatikus hallgató)
3.
"Tanulmányaim számos szempontból legmeghatározóbb élményei a Karlsruhéban eltöltött időhöz kötődnek. Emlékszem a kezdeti felismerésre - és kellemes meglepetésre -, hogy a Műegyetemen megszerzett elméleti alapokkal nem csak, hogy helyt tudok állni Németország egyik legjobb műszaki egyetemén, de a Magyarországon oktatottak bizonyos területeken - matematikában, programozásban - sokrétűbbek, széleskörűbbek, mint ami az - egyébként nagyon nemzetközi - egyetemi évfolyam átlagos tudására jellemző volt. Amit ehhez azonban Karlsruhe határozottan hozzá tudott tenni, az az egyetem egészen más dimenziójú anyagi lehetőségeiből következő infrastruktúrája, magas színvonalú felszereltsége volt, melyhez a cserekapcsolatot koordináló német professzoroknak köszönhetően már az elejétől kezdve hozzáférésünk volt. Többek között szakmai gyakorlatok keretében részt vehettem olyan tudományos munkában, amely széles körben elterjedt technológiai megoldásokat - mint a távközlés, tömegkommunikáció - a fizikai alapoktól kezdve gondol újra és változtat meg. Az akkori eredmények, ill. az alapjaikon elindult kutatás-fejlesztés termékeinek egy része ma már a hétköznapokban is fellelhető megoldásokban került felhasználásra. Ezen felül olyan nemzetközi kapcsolatokra tettem szert, melyeknek a szakmámban gyakran hasznát látom, ahogy azokkal a csoporttársakkal, előttünk- és utánunk kezdett németesekkel is mai napig szoros kapcsolatban vagyok, akiket az összetartó németes egyetemi közösség számos szabadidős eseményeinek valamelyikén, vagy az évkezdő németes hétvégéken ismertem meg.
Felismerve, hogy ez a lehetőség Magyarországon páratlan, mindenkit bátorítani próbálok azóta is a jelentkezésre, akik esetleg nyelvtudásuk miatti bizonytalanságuk következtében kételkednek abban, hogy helyt tudnak majd állni: a Műegyetemen eltöltött idő mindent szempontból elég a felkészülésre. A befektetett többletmunka pedig százszorosan megtérül: a kinn megszerzett szemléletmódon és ismereteken felül a KIT diplomája és a karlsruhei tapasztalat nagyon jó ajánlólevél bárhol a világon."
(egy villamosmérnök hallgató)
4.
"Ami a német képzést illeti, nekem elsőként az jut eszembe, hogy kis létszám volt, és nem éreztük igazán azt a bizonyos „tömegképzést”. Az, hogy az előadásokon is maximum 100, de inkább kevesebb ember volt, rengeteget segített, mert így a tanároknak több ideje volt ránk, és így szívesebben és könnyebben kérdez az ember. Azt nem tudom mennyire igaz még, hogy az első évben minden tárgy együtt van a villamosmérnököknek és az infósoknak, de én személy szerint örültem neki, hogy assembly-t is tanultunk, kicsit kevésbé volt misztikus az egész hardver oldal. Karlsruhe is nagy lehetőség volt. A KIT hozta az elvárt színvonalat, és jónéhányan közülünk munkát is vállaltak, amíg kint voltunk, az pedig nagyon kapóra jött, ha később el akartunk helyezkedni valahol. Persze azt is meg kell említeni, hogy Erasmus-félévhez mérten buli is volt, és mindenki tudott csiszolni még a némettudásán."
(egy mérnökinformatikus hallgató)
5.
"Bár annak idején elsőre ijesztő ötletnek tűnt, egyetemi tanulmányaim egyik legjobb döntésének tartom, hogy a német nyelvű képzésre jelentkeztem. Bekerültem egy, az átlag diákoknál kalandvágyóbb emberek csoportjába, akikkel a képzés végére szoros közösséget alakítottunk ki, és a kiscsoportos oktatáson motiváltabb tanároktól, - a többi diákhoz képest - jóval több figyelmet kapva tanulhattunk. Fél évet eltölthettem Karlsruhéban, ami diákéletem egyik legmeghatározóbb élménye fog maradni: az Erasmus program előnyeit kiélvezve, de hátrányaitól mentesen. A legnagyobb félelmem az volt jelentkezéskor, hogy - mivel csak egy friss középfokú nyelvvizsgám volt németből - a nyelvi nehézségek miatt a tempót nem fogom bírni. Ezzel szemben a nyelv megértése pár hét után már alig okozott nehézséget, kiismertük az előadók szavajárását meglepően gyorsan. A szaknyelvet pedig megtanultuk németül és magyarul is, hiszen egymással nyilván magyarul beszélgettünk, és ezen a téren az oktatók is elég segítőkészek voltak. Tehát ma egészen más szinten állok németből, mintha nem jelentkeztem volna, és úgy gondolom, az önéletrajzomban sem fog rosszul mutatni, hogy itt tanultam."
(egy villamosmérnök hallgató)
6.
"A német képzést meghatározó volt számomra, az itthoni idegen nyelvű képzésnek köszönhetően nem okozott problémát a kinti szemeszter során sem a német nyelv használata. Szakmai gyakorlatom során láttam, milyen előnyt jelent ez a későbbiekben. Hiszen bármely megpályázott helyre gond nélkül felvettek. Ha ma kellene választanom, sem tenném másképp."
(egy villamosmérnök hallgató)
7.
"Szerintem életem egyik legjobb döntése volt, hogy a német nyelvű képzést választottam. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy az ilyen lehetőségeket használja ki. Kicsit kimozdul az ember a komfort zónájából, világot lát, élettapasztalatot gyűjt. Borzasztó sok önbizalmat ad, hogy az ember egy másik országban, egy másik, meglehetősen híres egyetemen meg tudja állni a helyét. Nyelvtudásban szintén sokat jelent. A sok kirándulás megszervezése, a vizsgák intézése közben kicsit kialakul egy hierarchia a csapatban, hogy kik azok, akik képesek több mindenkiért valamilyen szinten felelni, ki a vezető alkat, aki odamegy megbeszélni a tanárokkal amit kell, megszervezi a kirándulásokat stb. Én mindenkinek csak ajánlani tudom, életreszóló élmény lesz az biztos, szerelmek, csalódások, bulik, közös tanulás, palacsintázás, közös főzés, gesztenyesütés, piacozás, kirándulás... És még sok, ehhez hasonló élményre lehet számítani."
(egy villamosmérnök hallgató)
8.
"A jelentkezéskor tartottam tőle, hogy nehéz lesz idegen nyelven tanulni, de gyorsan sikerült belerázódni. Most úgy gondolom, hogy a német nyelvű képzés számomra sok pluszt adott. Amellett, hogy német nyelvtudásom jelentősen fejlődött, alapos tudást sikerült elsajátítanom. Ebben számomra nagy szerepe volt a kis létszámú előadásoknak, ahol az oktatóktól könnyen lehetett kérdezni.
A KIT-n töltött idő alatt megtapasztaltam egy másik egyetem működését és hasznos, naprakész tudásra tettem szert. A szakmai tudáson felül számos élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam kint."
(egy villamosmérnök hallgató)
9.
"Nagyon sokat kaptam a németképzéstől, későbbi munkáim során sok hasznát vettem a szaknyelv ismeretének. A karlsruhei félév inspiráló volt számomra, szakmailag és emberileg is. Sikerült beilleszkednem egy másik országba, úgy hogy közben új kapcsolatokat alakítottam ki és a csoporttársaimat is jobban megismertem. Hatalmas előny volt - már Magyarországon- hogy az órák mikrocsoportosak voltak, sikerült produktívan dolgozni és a közösségé válás is könnyebben ment. A tanáraink hozzáállása is sokkal pozitívabb volt, mint a magyaros tárgyakon."
(egy villamosmérnök hallgató)
10.
"Rendkívül jó választásnak bizonyult a német képzés, hiszen a villamosmérnöki törzsanyag elsajátítása mellett még felsőfokú szakmai nyelvtudásra is szert tettem. A németes tankör egy igen összetartó közösséget formált, ahol egymást segítve vettük az akadályokat. A karlsruhei félév során rengeteg közös élményt szereztem és mind szakmailag, mind emberileg sokat fejlődtem. A városba való bejelentkezés, bankszámla nyitás, közlekedés, kollégium igénylés... Rengeteg problémát kellett magamtól megoldanom. A német egyetemi rendszerbe is be kellett illeszkedni, évközi számonkérések híján a folyamatos tanulásra önmagamat kellett ösztönöznöm. A sok gyakorlati óra és a kiscsoportos feladatmegoldó foglalkozások megkönnyítették a vizsgára való felkészülést. A magyar nyelvű képzéssel ellentétben a német kurzuson a kis létszám miatt sokkal inkább interaktív előadások és gyakorlatok voltak. A tanárok közvetlenebb visszajelzést kaphattak a csoporttól, így nem volt annyira személytelen az oktatás, mint magyar képzésen. A német szakkifejezések mellett a legtöbb oktató ügyelt az angol és a magyar terminológia használatára is, így később, a magyar nyelvű specializáción sem keletkezett hátrányunk az idegen nyelvű alapok miatt."
(egy villamosmérnök hallgató)
11.
"Gimis évfolyamtársammal együtt jöttünk a BME-re, és rávett, hogy menjünk német képzésre. Én ehhez hasonlóakat gondoltam: "Nem elég hogy BME, még ráadásul németül is? Meg amúgy nekünk csak középfokúnk van, az nem lesz majd kevés?" De aztán bevállaltuk, én nem bántam meg. A nyelv azért hozott némi nehézséget, az első félévek küzdősebbek voltak, de nem gondolom, hogy a magyar nyelvű képzés sokkal könnyebb lett volna. De így szereztünk szakmai nyelvtudást és volt lehetőségünk kimenni Németországba egy Karlsruhei félévre. Az oktatóink is kiválóak voltak, színvonalas képzést nyújtottak. A kinti félévet külön kiemelném, hasznos volt egy szemesztert külföldön eltölteni, az ember minden téren (szakma, nyelv, élet) sokat tanulhatott."
(egy villamosmérnök hallgató)
12.
"A német képzés a legjobb döntéseim közé tartozik, ha elölről kéne kezdenem most is így döntenék. A kiscsoportos előadások, a segítőkész oktatók és a kis létszám miatt az oktatókkal fennálló közvetlenebb kapcsolat nekem nagyon sokat számított. A német nyelvű képzés nem csak szakmailag adott többet, hanem emberileg is, a németes közösségnek köszönhetően. A Karlsruhéban töltött külföldi részképzést is csak ajánlani tudom. Jó lehetőség megtapasztalni az egyetemi oktatás kinti működését, új embereket megismerni, a többi kiutazó hallgatóval kötött ismeretségeket megerősíteni és mindeközben egy kicsit világot is látni. Semmi sem tökéletes, de szerintem vesztenivaló nincs, nyerni viszont rengeteget lehet a német képzéssel. :)"
(egy mérnökinformatikus hallgató)
13.
"Az utolsó pillanatban jelentkeztem a német képzésre, de nem bántam meg. Az órákon a hallgatók létszáma jóval kisebb, mint a magyar képzésen, így több figyelem jut mindenkire. Alaposabban és részletesebben meg lehet érteni így a szakmát, szélesebb tudásra lehet szert tenni. A Németországban tölthető félév jó lehetőség megismerni az ottani képzést, ismeretségeket kialakítani, és világot látni. Összességében nagyon örülök, hogy ezt a képzést választottam, rengeteg előnyöm származik belőle azóta is!"
(egy mérnökinformatikus hallgató)
14.
"2010-ben kezdtem az egyetemet, és a legjobb döntéseim közé sorolom, hogy a német képzést választottam. Az elején kissé fárasztó volt napi 6-8 órán át németül hallgatni az előadásokat, ám pár hónap elteltével már fel se tűnt, hogy nem magyarul beszélnek. Ennek köszönhetően most, a munkám során a 2-3 órás német nyelvű megbeszélések messze nem fárasztanak el annyira, mint a kollégáimat. A képzésben részt vevőkkel nagyon jó társaság alakult ki, közülük sokakkal a mai napig is tartom a kapcsolatot. Az ötödik félévet lehetőségem volt Karlsruhéban eltölteni, amely egy hatalmas élmény volt, mind tanulmányi, mind minden más téren."
(egy villamosmérnök hallgató)
15.
"Az egyetemi életbe németesként könnyebb volt beleszokni, mivel a gimihez hasonlóan egy kisebb és összetartóbb "osztály" részese lehettem. Az előadások nagy részén külön voltunk, így személyesebb kapcsolatot tudtunk a professzorokkal kialakítani, mint a 300 fős előadótermekben. Az egyik legnagyobb előnye a képzésnek a külföldi félév, amely az Erasmussal ellentétben garantáltan nem jár csúszással, hiszen a tárgyak elfogadtatása már előre meg van szervezve. Összességében számomra a német képzés megkönnyítette egy külföldi MSc képzés elvégzését. Ha most kezdenék, ismét németes szeretnék lenni."
(egy villamosmérnök hallgató)
16.
"A középiskola utolsó évében döntöttem a kar német nyelvű képzése mellett. A nyelvi nehézségektől való félelmem alaptalannak bizonyult, és végül egy nagyon jó társaságba kerültem. Az ötödik félévemet Karlsruhéban töltöttem, és életre szóló élményeket szereztem. Ajánlom mindenkinek a képzést, nem fogtok csalódni. :)"
(egy villamosmérnök hallgató)
17.
"Nagyon hasznos tudást szereztem német nyelvű tanulmányaim alatt, amiket külföldön is könnyen kamatoztathatok - hála a német nyelv folyamatos használatának. A kis csoportos képzések miatt nem csak egy Neptun kódnak érezheted magad a rengeteg hallgató között. Különös élmény, amikor németes hallgatóként Te is segítheted később a fiatal hallgatókat demonstrátorként."
(egy mérnökinformatikus hallgató)
18.
"2014-ben kezdtem a BME mérnök informatikus alapszakát németképzésen, amelyet azóta már sikeresen elvégeztem, és ha újra kezdhetném, akkor is ezt választanám. A német képzés kiscsoportos előadásai, gyakorlatai egyszerre biztosítottak könnyebb átállást a gimi után, valamint egy árnyalatnyival személyre szabottabb oktatást. A németes közösséget, és itt egyaránt gondolok az évfolyamtársaimra és a felsőbb éves németesekre, összetartónak és segítőkésznek ismertem meg, és az ebbe való beilleszkedést nagyban elősegíti a számos esemény. A Karlsruhéban eltöltött félév egyszerre volt hasznos és élményekben gazdag. Megismertünk egy másfajta oktatási rendszert, kultúrát és az ott szerzett tapasztalatokat a későbbiekben is fel tudtam használni."
(egy mérnökinformatikus hallgató)
19.
"Nagyon örülök, hogy megtaláltam a német képzést. A kisebb csoportok, német nyelvű órák és gyakorlatok, valamint a képzésbe alapból beépített németországi félév miatt határozottan jó választásnak gondolom, hogy végül belevágtam (és el is végeztem). Számomra a képzés óriási előnye mégis az volt, hogy a szakmában fontos kifejezéseket nem csak németül sajátíthattam el, hanem rögtön magyarul és angolul is, aminek köszönhetően kiváló lehetőségekkel lehet indulni a munkaerőpiacon."
(egy mérnökinformatikus hallgató)
20.
"A BME VIK németképzés egyedülálló nemzetközi együttműködés az Egyetem keretein belül. Nem csak mérnöki ismereteket sajátítottunk el, de a német szakmai nyelv értékes tudásával gazdagodhattunk az évek során. A külföldön eltöltött idő egyrészt a német sörök világába engedett (szükséges, de nem elégséges) bepillantást; továbbá az eltérő oktatási struktúra megismerése és a nemzetközi kutatási környezet kitágították a perspektíváinkat. A szaktársakkal tett hétvégi utak, a Fekete erdő mélyéről az Eiffel toronybéli snapszerpartiig feledhetetlen élményeknek bizonyultak."
(egy villamosmérnök hallgató)
21."A német képzésnek köszönhetően a villamosmérnöki kar több ezres hallgatócsoportján belül egy különlegesen összetartó társaságba tartozhattam, a "németesek" közé. A képzés keretein belül még az előadások is családias hangulatban teltek, ahol bátran kérdezhettünk és kérhettünk segítséget. Az ötödik félévben a karlsruhei egyetemen folytathattuk tanulmányainkat. Ezen félév során mind itthoni, mind kinti tanáraink kiemelt figyelmet szenteltek nekünk. Mi is részesei lehettünk a két egyetem évtizedekre visszanyúló baráti és szakmai kapcsolatának. Tanulmányaim végeztével, a munka világában elhelyezkedve is úgy gondolom, hogy újra a német képzésre jelentkeznék."
(egy villamosmérnök hallgató)
22.
"Sok hezitálás után végül is belevágtam a németképzésbe. Életem egyik legjobb döntése volt. Remek társaság, kiscsoportos előadások, segítőkész tanárok, ez csak néhány a számos előny közül, amiket a németképzés kínál. Az elején persze szokatlan volt, hogy mindent németül tanultunk, de kis idő után már fel sem tűnt a különbség. A karlsruhei félév pedig a legjobb dolog, ami az egyetemen történt velem. Nagyon örülök, hogy a németképzést választottam. Ha most állnék az út elején, biztos, hogy ismét ugyanígy döntenék."
(egy mérnökinformatikus hallgató)
23.
"Aki a német képzésre jelentkezik, annak lehetősége nyílik arra, hogy a magyar mellett egy másik nyelven is jelentős szakmai tudásra tegyen szert. Az első félévekben magyar oktatók adják le és kérik számon németül az anyagot, kezdetben figyelve a nyelvi nehézségekre is. Aki ezeken helyt áll, az lehetőséget kap arra, hogy a megszerzett ismereteit egy vagy két féléven keresztül ösztöndíjjal Németországban, a Karlsruhei Egyetemen továbbképezze. A szakmai előnyök mellett a képzés kis létszáma miatt egy évfolyamokon átívelő, összetartó társaság alakult ki, amely egymást segíti, legyen szó tanulásról, munkáról, vagy akár magánéletről."
(egy villamosmérnök hallgató)
24.
"Nagyon örülök, hogy annak idején belevágtam a németes képzésbe, amikor a felvételi dokumentumokkal megkaptam az ezt ismertető szórólapot. Egy kis közösség része lehettem, valamint a szaknyelv elsajátításával kinyílt előttem a szakmai világ egy újabb nagy része. A karlsruhei félév még jobban összekovácsolta a kiutazók kis csoportját és olyan helyekre jutottam el, ahová külön nem utaznék el. A félévben szerzett kapcsolatokon elindulva a BSc-s szakmai gyakorlatot és a mesterképzést is Karlsruhéban végeztem, ami újabb nagy lökést adott mind a nyelvi és szakmai fejlődésemnek, mint pedig a nemzetközi kapcsolatrendszer kiépítésének."
(egy villamosmérnök hallgató)
25.
"Véleményem szerint, minden németül beszélő, aki a BME mérnök-képzését választja, hatalmas lehetőséget hagy ki, ha nem jelentkezik a németnyelvű képzésre. Szakmai oldalról, a tárgyak idegennyelven való hallgatása sokkal jobban elősegíti az értintett területek konceptuális megértését, ami kritikus minden mérnöki területen. Amíg a hallgatott tárgyak megegyeznek a magyar nyelvű képzéssel, mégis nagyobb hangsúly van fektetve a gyakorlati alkalmazásokra mint a lexikális tudás elsajátítására. Mindemellett, az alacsony létszámú órák/csoportok lehetővé teszik a lazább, közvetlen hangulatot és így a gyorsabb haladást (esetleg több gyakorlati példa érintését). Az előadók könnyebben tudnak figyelni egyes személyekre, illetve a friss egyetemista hallgatók sem félnek kérdéseket feltenni, hisz az egész légkör közelebb áll a gimis közeghez, mint a 4-500 fős előadások. Természetesen, a Karlsruhe-ban eltöltött félév is óriási tapasztalszerzési lehetőség, valamint tökéletes megalapozása egy esetleg külföldi mester képzésnek. Nem mellesleg, a hosszú évek alatt egy nagyon jó németes közösség alakult ki, akik rendszeresen szerveznek programokat fiataloknak, öreg diákoknak, tanároknak. Egy szó, mint száz, én csak ajánlani tudom!"
(egy mérnökinformatikus hallgató)